tirsdag 26. august 2008

"Hvorfor snakker han engelsk?"

Jeg har hørt ganske mange ganger etter konsert:

"Hvorfor snakker du engelsk? Vi vet du snakker norsk!"

Men det er få som spør meg om er hvorfor jeg synger på engelsk. Så jeg tror jeg starter der.

Engelsk er morsmålet mitt, eller strengt talt farsmålet mitt. Det er språket jeg tenker med.
De artistene som har påvirket meg musikalsk og tekstmessige er nesten bare engelsktalende.
Som følger, har jeg valgt å skrive engelske tekster. De blir mye bedre og mer personlige enn hvis jeg skulle skrevet dem på norsk.

Så når vi spiller låtene live (eller foran et publikum, som noen foretrekker at jeg sier), så synger jeg på engelsk. Men hva med mellom låtene? Jeg kunne selvfølgelig sagt noe sånt som "Tusen takk, neste låta handler om en tidsmaskin og min ekskone i Halden. Låta heter "The Suffering".

Problemet er at når du går fra et språk (i.e. tankegang) til et annet, enten midt i en setning, eller mellom låter, så brytes stemningen, ihvertfall hos meg. Plutselig er låta som nettopp ble spilt blitt kunstig. Da velger jeg heller at uttrykket forblir ekte (selv om vi spiller pop og folk danser, tar vi musikken vår veldig på alvor), selv om det betyr at noen synes jeg blir kunstig.

Fordi, sannheten er at jeg spiller en figur på scenen; eller mere korrekt, det er kun én del av meg som opptrer. Og delen av meg som opptrer og synger om tidsmaskiner, som liker å bli pisket av korgutter, har bodd sammen med Roy Orbison og som har en ekskone i Reno, Nevada, snakker engelsk.

Men, jeg vet at mange egentlig vet dette, fordi de fleste på konsertene våre smiler til oss, og det er kun et fåtall som skriker "Snakk norsk!" eller "Snakk langsommere, vi skjønner ikke hva du sier!".

"Stay tuned" for blog om de siste konsertene vi skal ha før neste skive kommer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg blir etterlatt helt starstruck etter hver gang jeg ser dere live. Jeg har sett en eneste artist tidligere som gir like mye som dere paa scena, og det er Springsteen. Dere er helt fabelaktige, dere virker som tidenes triveligste band, og jeg har bare lyst til aa klemme dere flate! Naa er det paa tide aa slaa gjennom i Storbritannia, jeg er hovedmisjonaer i Skottland i skrivende stund :)

Staa paa, dere er fantastiske, og ta dere en tur til Edinburgh snart da!:)

Lotta sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Lotta sa...

Dere lager et fantastisk show hver gang dere er på scenen! Jeg ser absolut Springsteen sammenligningen. Det er få andre artister for tiden som skaper så mye glede og engasjement hos publikum, ihvertfall hos meg og vennene mine. Og som har en så velplanlagt og helhetlig opptreden.

Jeg foretrekker engelsk selv. Så keep up the good work;)

Anonym sa...

Jeg er nok en av de som har synes det har vært rart at du velger engelsk som tale, men har etter en drøss med konserter glemt det, for det er så "naturlig" på en måte. Så bare fortsett med det;) Det jeg, og sikkert flere med meg, er mer opptatt av, er lengden på konsertene deres. De er jo ikke særlig lange da, dere har reportoar til å synge mye mer enn dere gjør. Det er mitt ønske av dere:) Og dere er fantastiske live!!!!!!!

-Anki